Connectivity

De auto is hét nieuwe connected device

Rijden en beleving van bestuurder gaan radicaal veranderen

Auteur: Arnoud Groot

Consumenten willen hun digital lifestyle naadloos voortzetten in de auto. Ze passen hun wensen meedogenloos snel aan op basis van hun ervaringen met smartphones, tablets, ultrabooks en andere eigentijdse apparaten. Fabrikanten doen er alles aan om dat mogelijk te maken. "Autorijden zelf, én de beleving van de bestuurder, gaan het komende decennium revolutionair veranderen."

iPhone-aficionados konden hun geluk niet op tijdens de recente Autosalon in Genève. De luxe automakers van Ferrari, Volvo én Mercedes-Benz maakten bij de jaarlijkse autoshow bekend dat zij per direct Apples CarPlay in een aantal van hun nieuwe modellen zullen gaan verwerken. Onder andere BMW, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën en Toyota gaan dat voorbeeld bovendien in de 'nabije toekomst' volgen, bleek in Genève. "CarPlay is van de grond opgebouwd om chauffeurs een naadloze iPhone ervaring in hun auto te kunnen bieden", aldus Greg Joswiak, vice-president voor iPhone- en iOS-productmarketing. "Voortaan hebben iPhonegebruikers hun content altijd binnen handbereik en garandeert CarPlay het ultieme bediengemak met minimale afleiding."

Elektronicaplatform

De auto is hét nieuwe connected device. Het afgelopen decennium veranderde onze Heilige Koe in een hoogwaardig elektronicaplatform, dat steeds intensiever interacteert met zijn bestuurder én met de omgeving. Ook moderne productieauto's zitten tegenwoordig tjokvol chips. Ze sturen en monitoren elke mogelijke functie, van oliepeil en remvloeistof tot bandenspanning, deurvergrendeling en de aan de weersomstandigheden aangepaste verlichting. Duurdere modellen bevatten tegenwoordig al snel 6000 verschillende halfgeleiders, die nu ook steeds meer aandacht voor hun omgeving krijgen. Zo ontwikkelt Audi momenteel een 'photo mix sensor' die de bestuurder nachtvisie biedt en de staat van het wegdek - heet, nat of bevroren - kan vaststellen. In de nieuwe modellen zit ook al de 'lane assist'-functie die de voorliggende honderd meter rijbaan scant en het vehikel, waar nodig, teruggeleid naar het midden van de rijbaan. De video laat zien hoe dit werkt.

Volgens Paul Sauerbier manager product marketing van Audi, is bijna alle innovatie in zijn bedrijfstak tegenwoordig gelieerd aan elektronica. "Consumenten willen hun digital lifestyle naadloos kunnen voortzetten in de auto", constateert hij. "Ze passen hun wensen meedogenloos snel aan op basis van hun ervaringen met smartphones, tablets, ultrabooks en andere eigentijdse apparaten. Met verticaal geïntegreerde platforms en ontwikkelingscycli van vijf jaar of langer is dat voor autofabrikanten nauwelijks nog bij te benen."

Om die reden opende de Volkswagen Groep al in 1998 haar Electronics Research Laboratory in Palo Alto, het hart van Sillicon Valley, waar bijvoorbeeld ook het Zweedse Volvo is neergestreken. Belangrijkste missie: het vroegtijdig signaleren van innovatieve technologische ontwikkelingen, om die vervolgens te vertalen naar de auto. "Hierdoor is bijvoorbeeld een partnership met Google ontstaan", vertelt Sauerbier, "zodat Google Earth nu bijvoorbeeld bovenop ons eigen navigatiesysteem worden gebruikt. De bestuurder krijgt zo behalve het wegennet ook street views en bezienswaardigheden te zien." Inmiddels heeft Google in samenwerking met onder andere Audi ook aangekondigd dat Android ook wordt gelanceerd als operating system voor de connected car.

Stemcommando

Met Apple's Carplay kunnen autobezitters onder meer ook navigeren, naar muziek luisteren en berichten en voicemails laten voorlezen. Binnenkomende telefoontjes worden eenvoudig aangenomen met een stemcommando. Het navigatiegedeelte geeft uiteraard rij-aanwijzingen, maar probeert ook bestemmingen te anticiperen op basis van vorige trips en informatie uit je agenda, contactenlijst, e-mails en sms'jes. In de meeste auto's is CarPlay te bedienen met de eigen interface, doorgaans een touch screen op tabletgrootte dat handig naast het stuur is geplaatst. Maar om je handen vrij te kunnen houden kun je het menu ook bedienen via met de stembediening van Apples persoonlijke assistent Siri. Vertel simpelweg welk radiostation, liedje, podcast of audioboek je wilt horen (muziekdiensten Spotify en Pandora zijn ingebouwd), en Siri doet de rest.

Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas werden bezoekers eerder al doodgegooid met soortgelijke features. Zo kondigde Chevrolet bijvoorbeeld al aan dat de auto binnenkort ook gaat praten met behulp van Siri. Harman/Kardon ontwikkelen in samenwerking met Honda en Subaru een streamingservice die naast digitale radio ook door de computer 'opgelezen' Twitter en Facebook-berichten faciliteert. Hyundai gaat nog een stapje verder met de introductie van zijn Dragon Drive: een stemherkenningsplatform dat chauffeurs in staat stelt om 'op een natuurlijke manier met de auto te kunnen communiceren'.

En dan is er natuurlijk nog Tesla. De Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen heeft het dashboard van zijn Model S. uitgerust met een 17 inch touch screen, waarop Google Maps eenvoudig naast Seatme of Tripadvisor kan worden gebruikt. Dankzij een embedded 3G modem en Google Voice zijn navigatie, telefoon en radio voice activated. Druk de knop op je stuur, spreek een adres, radiostation of play list uit, en presto. De bijbehorende software - ook die van het interne sensornetwerk - kan regelmatig worden geüpdatet. En daar hoef je niet eens meer voor naar de garage: Tesla voert de update door via een Virtual Private Network. Zo krijg je regelmatig nieuwe features en bugfixes, net als op je smartphone.

Zelfrijdende auto

Alle gelikte gimmicks in de cabine ten spijt, ligt de échte revolutie rond de Connected Car in het ontstaan van dit soort hoogwaardige verbindingen tussen de auto en de omgeving. Uiteraard zijn alle ogen daarbij gericht op met publiciteit overladen self driving car van Google. Veel dichter bij huis wordt echter hard gewerkt aan productieauto's die al op korte termijn het rijden zo af en toe kunnen overnemen. "Car2car-communicatie werkt via een WiFi-achtig netwerk dat ook steeds meer elektronische onderdelen van de auto ontsluit", vertelt Maurice Geraets van de Eindhovense chipmaker NXP Semiconductors, wereldmarktleider in het zogenaamde invehicle networking

"Daarbij worden elektronische onderdelen niet door conventionele kabels, maar een flexray- of ethernetwerk ontsloten", vervolgt Geraets. "Tientallen kilo's kabelboom zijn daardoor overbodig. Tegelijk werken wij hard aan het verbinden van auto's met andere weggebruikers en de omliggende infrastructuur." Dankzij de chips van NXP zijn onze productieauto's binnenkort ook in staat
om in een fractie van een seconde over één kilometer een solide dataverbinding tot stand te brengen. "Daardoor kunnen auto's onder meer real time anticiperen op andere gemotoriseerde weggebruikers" aldus Geraets. "Filerijden wordt zo een stuk eenvoudiger, en ongelukken kunnen worden voorkomen."

Perceptual computing

De auto van de toekomst is dus niet alleen connected, maar gaat ook steeds nadrukkelijker interacteren met de buitenwereld. Deze vorm van contextual of perceptual computing is ook de visie van Ton Steenman, VP van chipmaker Intel's Intelligent Systems Group (ISG), dat chips voor de medische-, retail- en auto-industrie produceert. "Om relevant te zijn, zal de eerste generatie voor dit doel ontwikkelde apps natuurlijk direct gerelateerd zijn aan autorijden", stelt hij. "Zo heb ik recentelijk gepraat met verschillende aanbieders van parkeeroplossingen, die hun dienstverlening baseren op de grote hoeveelheden door de auto gegenereerde data. Vice versa zal de vraag van autobezitters naar data uit de cloud - of dat nu muziek, video, social media of andere content is - sterk toenemen. En verder liggen er natuurlijk kansen voor specifiek op locatiegebaseerde marketing, denk aan aanbiedingen en points of interest langs de route."

Steenman ziet op de langere termijn vooral grote kansen voor techniek die de auto context gevoelig maakt. "Dat betekent dat de auto je voor instappen identificeert met gezichtsherkenning, de deur opent en persoonlijke voorkeursinstellingen van bijvoorbeeld spiegels, stoel, infotaimentsysteem en communicatiemiddelen doorvoert. De auto kan op basis van je agenda, dagelijkse routines, verkeerssituatie en bijvoorbeeld je favoriete lunchgelegenheden, vervolgens een ideale rijroute voorstellen. Onderweg waarschuwt het systeem als iemand je dreigt af te snijden, of als je niet optrekt voor een groen stoplicht. En aan de rand van een grote stad kan het eventueel real time suggesties doen, mocht je willen overstappen op het openbaar vervoer. Dit soort toepassingen van perceptual computing zal het autorijden zelf én de beleving van de bestuurder het komende decennium revolutionair veranderen."