Connectivity

ICT op Luxe jachten

Altijd anticiperen op ontwikkelingen

Auteur: Sander van der Meijs

Mensen willen hun digitale lifestyle overal voortzetten, en dat geldt al helemaal voor de rijken der aarde in hun gigantische plezierjachten.

"Een van onze grootste uitdagingen in de toekomst is de user experience", zegt Edwin Nieuwenhuyse, verantwoordelijk voor IT bij van Van Berge Henegouwen. VBH is een bedrijf dat entertainment, IT en communicatie verzorgt voor grote luxejachten vanaf 40 meter. Op die jachten willen mensen kunnen doen wat ze gewend zijn, en op dit moment is iedereen gewend aan hun smartphone of tablet, en dus aan swipen en pinch to zoom.

Apple TV in elke ruimte

"Die beleving moet in onze jachten vergelijkbaar en bij voorkeur beter zijn, dat is de uitdaging." Zeker met de duizelingwekkende snelheid waarmee alles zich ontwikkelt. "Vroeger kon je voorspellen wat klanten met IT gingen doen, nu niet meer", stelt Nieuwenhuyse. "We weten tegenwoordig gewoon niet meer wat voor devices mensen volgend jaar zullen meenemen." Nu willen de klanten bijvoorbeeld Apple TV. Normaal heb je het dan over een of twee apparaten, maar hier wil de klant ze in elke ruimte en dat wordt niet ondersteund door Apple. "Daar moet je dan slimme dingen voor bedenken."

In entertainment moet VBH in ieder geval voorop lopen. Daarvoor kijken ze naar alle trends in de consumentenelectronica en bijvoorbeeld naar de dienstverlening die in de tophotels wordt verlangd. Dat niveau is de benedengrens. Daarom gaat de voorkant van een systeem ook hoogstens zo'n 5 jaar mee, vertelt Nieuwenhuyse. "De klanten willen altijd het nieuwste van het nieuwste en daar hebben ze geld voor over. Ze zien van alles op tv of bij vrienden en dan zeggen ze: 'Dat wil ik ook.' Kijk naar de tv, dat was eerst een beeldbuis, daarna breedbeeld, vervolgens werd hij plat, HD, 3D en nu 4K. Op die ontwikkelingen moeten wij altijd anticiperen." Daarom gaat het volgens Nieuwenhuyse vooral om de backbone. "Als we die future proof maken kunnen we er later eenvoudig upgrades op uitvoeren."

Bij User Interfaces is het belangrijk dat ze goed doordacht zijn. Nu is het nog vaak zo dat ze door de fabrikant worden opgelegd, bijvoorbeeld die van home automation apparaten. "Maar wij werken met user interaction experts die interfaces ontwerpen vanuit de gebruiker. Zij zeggen vervolgens tegen de programmeurs: 'Zo moet het eruit zien, regel het maar.' Dat is een heel andere manier van werken."

Betekenis aan data

Een andere trend die Nieuwenhuyse opmerkt is dat de hoeveelheid data die wordt verstookt toeneemt. Hij geeft toe dat dit geen schokkend inzicht is, maar het geeft wel uitdagingen voor verbindingen op jachten. Daar is nu steeds meer bandbreedte nodig via allerlei verschillende en soms dure verbindingen. "In de haven heb je vaak WiFi, in de kustgebieden kun je op 3G/4G, maar op volle zee zit je vast aan satellietverbindingen." Over die verbindingen moeten weer veel verschillende soorten pakketten heen, zoals clouddiensten, sociaal verkeer, maar ook telefoongesprekken. "De grote uitdaging is om dat verkeer slim te routeren", vertelt Nieuwenhuyse. "Grote bestanden doe je het liefst via flatfee-abonnementen en spraakverbindingen moeten altijd voorrang krijgen, omdat je rekening moet houden met delay in het satellietverkeer." Daarnaast moet je kijken naar wie de gebruiker is.

Op zulke grote jachten is het hele jaar door bemanning aanwezig, en die willen ook facebooken en films downloaden. Zij zullen dat downloaden vooral in de haven moeten doen over WiFi. Maar als de eigenaar besluit te komen staat ineens alles op scherp. Zijn verkeer en dat van zijn gasten moet altijd voorrang hebben. "Je geeft betekenis aan data en op basis daarvan bepaal je wat je met die data doet", vertelt Nieuwenhuyse. "Kan het trager, moet het sneller? Van wie is het, eigenaar of crew? Wat voor verbindingen zijn er beschikbaar?" Voorrang verlenen op basis van gebruiker is natuurlijk al mogelijk, maar routeren op basis van type verkeer is nog lastig. "Om in de toekomst de echt belangrijke dingen er snel langs te krijgen moeten we samenwerken met de providers."

Marmer in de lucht

Een uitdaging die intussen is opgelost is de WiFi aan boord van de schepen. "In zulke schepen zit natuurlijk heel veel staal, er zijn gangen en meerdere verdiepingen. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van bijzondere materialen, zoals vloeren van marmer en wanden van paarlemoer." Voor je het weet zit je in een kooi van Faraday of zit er te veel marmer in de lucht waardoor er blinde vlekken kunnen ontstaan in het WiFi-bereik. "En de eigenaar moet natuurlijk wel vrij kunnen rondlopen met zijn telefoon. Daarom krijgen we tegenwoordig het ontwerp van het schip met alle materialen die zijn gebruikt, zodat we de infrastructuur daar van tevoren helemaal op kunnen aanpassen."