Achtergrond

Geschreven door Chris Barnard

Mobiliteit: nieuwe generatie wil overal werken

Welke mogelijkheden krijg je als bedrijf door meer met apps te doen?

We zien dat een toenemend aantal Europese bedrijven staat te popelen om mobiele applicaties te bouwen, die klantbetrokkenheid en productiviteit van de werknemers verbeteren en kosten van het zakendoen verminderen.

Deze organisaties denken na over hoe mobiele apparaten en apps kunnen worden ingezet om het bedrijf een voordeel ten opzichte van hun concurrenten te bieden. In dergelijke ondernemingen verschuift de nadruk weg van apparaten en in de richting van mobiele toepassingen. Voor lange tijd werd de mobilisatie van enterprise applicaties grotendeels beperkt tot e-mail en persoonlijke informatie management (PIM).

De afgelopen 18-24 maanden hebben we de snelle groei gezien in zowel de verschillende soorten toepassingen als het aantal werknemers dat mobiele apparaten en apps gebruikt. Enterprise toepassingen zoals enterprise resource planning (ERP), Customer Relationship Management (CRM) , en Human Capital Management (HCM) zijn nu op grote schaal beschikbaar in mobiele vorm, evenals een aantal meer gespecialiseerde soorten toepassingen.

Rond machine-to-machine (M2M) zien wij groei in slimme elektriciteitsmeters, aangesloten kantoorapparatuur, en fleet management applicaties. Het toetreden van zeer grote mobiele operators op de markt geeft een belangrijke impuls om de klant bewust te maken van M2M-mogelijkheden. De ontwikkeling van M2M-diensten in Europa zal aanzienlijk verschillen tussen sectoren en landen.

Bijvoorbeeld het automotive segment is vooral sterk in Duitsland en Italië, terwijl implementaties voor slimme meters overheersen in Nederland en de Scandinavië. En terwijl de gezondheidszorg net is begonnen om de voordelen van M2M-diensten te begrijpen, is de industrie reeds zwaar aan het investeren in het verbinden van machines, producten en diensten in het streven naar zelfregulerende productieprocessen.

Hoe implementeer je ze in de organisatie?

Toonaangevende bedrijven nemen mobiliteit naar de volgende fase: "mobile first". De focus verschuift naar een holistische visie die met het apparaat , apps en inhoud rekening houdt. Het doel is om mobiele initiatieven te ontwikkelen die de operationele flexibiliteit vergroten en waarde toevoegen aan (interne en externe) gebruikers. Cloud platformen kunnen twee van de grootste belemmeringen voor adoptie van enterprise mobility overwinnen, namelijk kosten en complexiteit.

Beveiliging is ook hier een aandachtspunt

Hoewel IT-organisaties echt hun best doen om tred te houden met de mobiliteitseisen van business managers, is er nog werk aan de winkel voor het bereiken van bedrijfsbrede mobiele strategieën met een passende bestuur- en beleidskader, alsmede security.

End-to-end mobiliteit is niet eenvoudig te implementeren - de meeste bedrijven zoeken externe hulp. Managed services voor de volledige mobiliteit levenscyclus zijn een populaire keuze voor een groeiend aantal bedrijven die een laag risico , flexibiliteit en lage up-front kosten op prijs stellen.

Hoe worden ze gebouwd?

Klanten vinden het moeilijk om hun verschillende mobiliteitselementen (apparaten, applicatie, inhoud en security management) in hun bestaande infrastructuur te integreren. Wij adviseren bedrijven om te zoeken naar een oplossingsgerichte benadering waarbij producten op elkaar ingesteld zijn voor een naadloze ervaring.

Mobile Application Development Platforms (MADP) zijn steeds meer open en op standaarden gebaseerd. De overname van FeedHenry door Red Hat, bijvoorbeeld, toont de intenties van een belangrijke open source-speler op dit terrein. Deze diensten worden in toenemende mate geleverd via de cloud en leveren daardoor een snellere time-to-value, gemakkelijker implementatie en schaalbaarheid. En omdat een pay-as-you-go model de noodzaak ondervangt voor grote up-front investeringen, maakt het de MADP een steeds aantrekkelijkere optie in de markt.

Platforms bieden steeds vaker testautomatisering, analytics en performance management en integratie van deze mogelijkheden in de bredere mobiliteitambities van de onderneming. MADP leveranciers zijn bezig met het bouwen van allianties met andere technologieleveranciers, resellers en system integrators om hun marktbereik en relevantie uit te breiden.

Hoe beheer je ze?

IT-afdelingen moeten reeds over systemen beschikken om de mobiele apparaten die in gebruik zijn, te beheren. Vooruitstrevende CIO's hebben een veel bredere kijk op mobiliteitsmanagement. Met het grootste deel van hun personeel uitgerust om mobiele applicaties te gebruiken, zullen CIO's in 2015 moeten nadenken over hoe applicatie-ontwikkeling, life-cycle management, en governance processen te laten evolueren om mee te gaan met de nieuwe eisen - en de nieuwe mogelijkheden - die zullen voortvloeien uit de bedrijfsbrede inzet van mobiliteit.

Partners met kennis van de klant en technische vaardigheden in managed mobility services worden steeds belangrijker. Terwijl het is nog steeds de IT afdeling is die verantwoordelijk is voor mobiliteitstrategie, word de invloed van line of business managers steeds groter. Naarmate mobiliteit richting mobiele applicatie management verschuift, zullen LOB managers zeer invloedrijk worden in nieuwe projecten.