Achtergrond
Waarom gaat het toch telkens mis met apps?

Geschreven door Kristian van Tuil

Zo zorg je voor goede apps

Mobiele platforms worden door vele bedrijven als een crime ervaren. 45 procent van organisaties wereldwijd merkt dat zakelijke apps die ze dit jaar wilden uitbrengen over budget gaan of te laat worden uitgebracht, zo wijst onderzoek van IDC uit.

Het onderhouden van een goede zakelijke app is daarnaast een fiks karwei. Sterker nog, het is zo'n heidense klus dat verreweg de meeste bedrijven er niet in slagen een app te maken die ook op langere termijn goed aansluit op de wensen van klanten.

Dat eenmaal ontwikkelde apps niet doen van wat er van ze verwacht wordt, heeft er alles mee te maken dat de eisen die gebruikers aan zakelijke apps stellen constant veranderen. Business-users zijn enorm kritisch en als er iets niet bevalt, kiezen ze wel voor een alternatieve mobiele applicatie. Daarbij komt ook nog eens dat fabrikanten constant nieuwe updates voor hun mobiele besturingssystemen pushen die een app die niet ge├╝pdate wordt ontoegankelijk maken.

Gebrek aan geld, middelen en visie

De meeste bedrijven kiezen er dan ook voor het aantal mobiele apps dat zij uitbrengen te beperken. Van apps die je uitbrengt wordt niet alleen verwacht dat je ze update om bugs te verhelpen en prestaties te verbeteren, maar ook dat ze samenwerken met nieuwe features en platforms als Apple Pay, Google Now en Cortana. Zorg voor API's; 30 tot 40 procent van organisaties met meer dan vijf zakelijke mobiele apps stels API's nu dan ook al centraal in de zakelijke IT-architectuur om flexibel naar de business te blijven en dat is verstandig.

Omdat de concurrentie niet stilzit, kun je de ontwikkeling niet op een laag pitje zetten en toch zien bijna alle bedrijven zich daartoe genoodzaakt vanwege een gebrek aan resources en back-end infrastructuur om nieuwe features en toegang tot klantdata mogelijk te blijven garanderen. Bij de ontwikkeling van apps wordt ingezet op korte termijn doelstellingen en te weinig rekening gehouden met lange termijn investeringen. Competitieve druk vormt de voornaamste reden om een app te ontwikkelen en niet toename in productiviteit en efficiency, laat onderzoek van IDC zien.

Daarnaast kampen veel bedrijven met een gebrek aan ontwikkelaarstalent. Ze kunnen de benodigde developers voor het maken en onderhouden van hun apps niet vinden of vinden de kosten daarvan te hoog. Veelal wordt app-ontwikkeling en -onderhoud daarom uitbesteed aan externe partijen. Dit levert snel resultaat op, maar op lange termijn komen updates en het toevoegen van features in het gedrang. Leveranciers die deze long-term support wel kunnen bieden zijn bovendien erg kostbaar.

Hoge kosten leiden vervolgens tot keuzes. Bijvoorbeeld door het kiezen voor een mobiele site in plaats van een native app te bouwen. Of door te werken met een ontwikkelaarsplatform dat apps naar meerdere systemen laat poorten, zodat gewerkt kan worden met een enkele code voor besturingssystemen als Android, iOS en Windows Mobile. Sommige bedrijven kiezen daarnaast app-sjablonen om goedkoop en simpel apps te bouwen. Deze zijn echter nauwelijks onderscheidend en voldoen zelden aan de verwachtingen van gebruikers.

Zo ga je aan de slag

Er zijn een aantal oplossingen te bedenken voor die worstelen met apps. Zo is het aan te raden om in-house kennis en expertise met mobiele expertise te vergroten door een strategie voor 'mobile-first' neer te zetten en duidelijke keuzes te maken in het aantal apps, de complexiteit ervan, de data waarmee het integreert en de technologische keuzes - ga je bijvoorbeeld volledig voor native, HTML5 of crossplatform?

Maar kijk uit voor externe leveranciers en consultants. Deze moet je alleen inzetten als verlengstuk van je interne capaciteit en niet als vervanging. Externen zijn namelijk kostbaar, maar wel aantrekkelijk voor ontwikkeling van native apps. De specifieke kennis, tools en kunde die zij bezitten zijn namelijk nog duurder om zelf te verwerven, maar je moet met deze partners wel goede afspraken maken over de lange termijn ondersteuning. Sluit een overeenkomst rond de doelstellingen van je app en voorkom dat ze je uurtje-factuurtje kaalplukken door bij elke OS-update de volle rekening voor een (minimale) app-update te laten rekenen.

Denk groot, maar begin klein

Het is verstandig nu alvast vooruit te plannen dat je apps vier tot zes keer per jaar zult moeten updaten en met de business in conclaaf te gaan om van hen te vragen welke integraties met systemen als CRM, ERP en supply-chain zij wensen. Die integraties (API's) kun je direct bouwen of vooruit plannen voor de verdere ontwikkeling van je app. Tot slot is het verstandig klein te beginnen met een relatief simpele app die je snel kunt uitrollen en waarop je snel feedback kunt verzamelen; niemand wordt immers vrolijk van een eerste moloch van een app die aan honderden pagina's aan requirements moet voldoen en het analyseren van het eerste product weken analysetijd in beslag neemt.