Interview: RES

Bob Janssen

ITaaS leverde bij Connexxion 40% ticketreductie op in het 1e jaar

ITaaS binnen een jaar terugverdiend

Zowel de complexiteit als de kosten van IT stijgen flink. Werkplekken zijn immers niet langer plaatsgebonden en medewerkers willen met smartphones, tablets en laptops overal kunnen werken. Menig IT-afdeling zit met de handen in het haar. RES Software realiseert met IT as a Service (ITaaS) een rol voor IT als dienstverlener, die bijzonder goed aanslaat in de praktijk.

De IT-afdeling wordt vaak gezien als traag en weinig flexibel door werknemers. En dat is niet zo verwonderlijk. In de praktijk lopen de meeste IT-afdelingen achter de feiten aan en komen ze nauwelijks toe aan projecten die er echt toe doen. Ook de samenwerking tussen de diverse IT-eilandjes laat bij veel bedrijven te wensen over. Er is weinig bereidheid tot verandering, maar tegelijkertijd staan bedrijven voor de noodzaak om zich aan te passen aan de razendsnel veranderende technologie. Volgens Bob Janssen, CTO en oprichter van RES Software, is een omslag naar klantgericht werken de aangewezen route om de huidige problemen het hoofd te bieden. "IT as a Service is een aanpak die staat voor een dienstverlenende benadering van IT. We stellen de gebruiker centraal en automatiseren processen op een slimme manier. Wat leert de praktijk? De kosten van ITaaS zijn vaak binnen een jaar terugverdiend."

RES Software

Het Zuiderkruis 33
5215 MV 's-Hertogenbosch
Tel: 073 622 88 00

Bedrijfsgrootte: 200 - 500
Industrie: Software

E-mail: resmarketingnl@ressoftware.com
Website: www.ressoftware.nl

Twitter: @RESsoftware_NL
Facebook: /RESsoftwareNL
Blog: http://blog.ressoftware.nl/
YouTube: /RESSoftware
LinkedIn: /ressoftware

Klantgerichte IT

Werkplekbeheer is een belangrijk onderdeel van de ITaaS-aanpak. Bob Janssen: "Vroeger hadden alle werknemers vaste werkplekken. De persoonlijke computeromgeving van de werknemer van vandaag de dag koppelen we los van het apparaat. Of hij nu een smartphone, tablet, laptop of pc gebruikt: hij moet zijn werkzaamheden overal goed kunnen uitvoeren. Dit betekent op beveiligde en flexibele wijze gebruikmaken van IT-diensten." Klantgerichte IT houdt tevens een snelle ticketafhandeling in. Niet na vijf dagen afhandelen, maar nog dezelfde dag de medewerker verder helpen. "ITaaS gaat onder meer uit van het voorspellen van de klantvraag. Denk bijvoorbeeld aan de toegang tot bepaalde applicaties. Door het automatiseren van de ticketafhandeling realiseren we doorgaans een ticketreductie van 40% in het eerste jaar en ontlasten we de IT-afdeling in belangrijke mate", licht Janssen toe. "Bovendien ondersteunen we de besluitvorming bij IT door verschillende informatiebronnen op slimme wijze te benutten, zonder dat het bedrijf hoeft over te stappen op een geheel nieuw uniform systeem."
Voor diensten die niet voorspelbaar zijn, denk onder meer aan een laptopaanvraag, wachtwoordreset of databasetoegang, biedt ITaaS een selfserviceportal. Deze is op elk moment van de dag voor werknemers beschikbaar, en vergelijkbaar met de bekende appstores van Apple en Google. Handmatige tussenkomst van de IT-afdeling is dus in veel gevallen niet langer nodig.

IT-kosten inzichtelijk

Veel bedrijven hebben nauwelijks weet van de IT-kosten per werknemer. ITaaS zorgt ervoor dat kosten op heldere wijze inzichtelijk worden. Janssen: "Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een mobiele telefoon. Bedrijven hebben beperkt inzicht in de mobiele kosten per werknemer. ITaaS is hier volledig op ingericht." Zo ook bij vertrekkende werknemers. Het is belangrijk dat de IT-afdeling het gebruik van alle apparaten en software in één handeling stopzet. RES Software, marktleider in digitale werkplektechnologie, heeft talrijke aansprekende ITaaS-projecten gerealiseerd.

Pragmatische aanpak

De aanpak van RES Software is heel pragmatisch en sterk gericht op de problemen van vandaag. Vanuit ITaaS kijkt het bedrijf over alle IT-disciplines heen en presenteert het een totaalaanpak. Dat ervaren RES-cliënten, van kleine bedrijven tot multinationals met duizenden werknemers, in het gebruik. RES bedient alle denkbare industrieën, maar heeft voornamelijk een sterk klantenbestand opgebouwd in de gezondheidszorg, overheid, educatie en financiële dienstverlening. Janssen spreekt over het toepassen van een lichtgewicht technologie met een korte implementatietijd als een van de voordelen die klanten ervaren. Ook is de RES-technologie makkelijk te gebruiken. Janssen: "In de gebruikerservaring van de IT'er tot de eindgebruiker maken wij een belangrijk verschil, in combinatie met het leveren van tastbare resultaten. Bovendien onderscheiden onze werknemers zich door hun passie voor het vak. Door de behaalde tijd- en kostenreductie is er meer tijd en ruimte voor strategische IT-projecten, die doorgaans door de druk van dagelijkse bezigheden bleven liggen. IT as a Service ofwel ITaaS leidt vaak tot een sterkere positie van IT binnen de organisatie, waarbij de toegevoegde waarde van IT beter tot haar recht komt."
"Wij zorgen ervoor dat de bedrijfsleiding de IT-afdeling niet langer ziet als een kostenpost, maar als een strategische dienstverlener. Een afdeling die bijdraagt aan een hogere productiviteit van medewerkers en initiatieven neemt die de bedrijfsdoelstellingen ondersteunen", besluit Janssen, die RES Software in 16 jaar tijd heeft laten groeien naar een omzet van 50 miljoen dollar met 250 medewerkers.